14 december 2022

Haringvlietbrug grootste deel van 2023 dicht voor de scheepvaart

Vanaf 1 januari 2023 tot en met eind september zal de Haringvlietbrug gerenoveerd worden. De brug kan in die tijd niet bediend worden. 

De Haringvlietbrug is gebouwd in 1964. De verkeersintensiteit en de grootte en gewicht van het vrachtvervoer is sinds die tijd enorm toegenomen. In 2019 reden er per dag circa 66.000 voertuigen over de brug. Het bewegende deel van de brug is daardoor toe aan renovatie. Zo is het bewegingswerk verouderd, zijn er problemen met bevestiging van het rijdek en zijn de technische systemen aan vervanging toe. 

 

Gas aan boord

Wat betreft gas aan boord wordt onderscheid gemaakt naar lengte van het schip en het bouwjaar. Op schepen van 20 meter of langer of schepen met een blokmaat van 100 m3 of meer moet de gasinstallatie geïnstalleerd worden door een door de Inspectie Verkeer en Waterstaat erkende installateur. Op kleinere schepen kan volstaan worden met een installatie door een HISWA gecertificeerde installateur. Op schepen die na maart 2001 zijn opgeleverd moet de gasinstallatie zijn aangelegd volgens de daarvoor geldende norm en regels. Op oudere schepen geldt deze verplichting niet, niet te min is het aan te raden uw gasinstallatie eens door een erkende installateur te laten controleren en aan te passen zodat wel aan de laatste normen wordt voldaan. Helaas zal dat niet op elk schip even gemakkelijk kunnen. Toch is het dan goed om de zwakke plekken in de installatie te kennen en daar maatregels te treffen. Gas aan boord blijft immers een serieuze aangelegenheid. Ondeugdelijke installaties of onjuist gebruik leiden helaas elk jaar weer tot ongelukken.

 

Ontwikkelingen Klein Vaarbewijs

 

Onlangs kwam de klankbordgroep Examens Recreatievaart bij elkaar. Deze groep dient als klankbord voor het CBR voor de examens voor het Klein Vaarbewijs en Groot Pleziervaartbewijs. In de klankbord groep zitten vertegenwoordigers uit de sector waaronder enkele opleiders. In de klankbord groep wordt besproken hoe het gaat, wat er beter kan en welke toekomstige ontwikkelingen er zijn.

Het belangrijkste nieuws is wellicht dat er niet veel nieuws is. De leerstof blijft vooralsnog ongewijzigd. Nieuw is wel dat medio 2023 het CBR ook de theorie-examens voor het Basiscertificaat Marifonie en Marcom-B (basis plus module GMSS) gaat afnemen. Hier komen wij nog apart terug.

Jaarwimpel KNRM 2023

Het goede doel dat redt op zee en open water

Steun de redders en bestel de wimpel van de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij op de site https://wwwknrm.nl

Zes tips om de boot winterklaar te maken

Als bootbezitter maak je voor de winter een keuze of je je boot of schip in het water laat liggen, of dat deze op de kant gaat. In beide gevallen zijn er specifieke zaken waar je rekening mee moet houden om je schip goed de winter door te laten komen. We zetten zes tips op een rijtje:

De belangrijkste zaken bij het winterklaar van de boot maken zijn:

  1. De motor
  2. De techniek, gas/elektra aan boord
  3. Toilet en drinkwatervoorziening
  4. De romp en dek
  5. De tuigage
  6. De uitrusting/In de boot

1) De motor

Naast het gewone onderhoud dat bij de motor hoort, zoals olie verversen, filters checken en vernieuwen, is het voor de winterperiode, waarin vorst te verwachten valt, het allerbelangrijkst om deze dus vorstbestendig te maken. Denk daar niet te licht over, je kunt forse schade oplopen aan de motor als je dit niet doet.

Eerst moet je weten of je een open of gesloten koelwatersysteem hebt. Bij een gesloten systeem is het koelsysteem gevuld met koelvloeistof. Daar kan niet veel mee misgaan. Bij een open koelsysteem wordt er water van buitenaf aangezogen om de motor te koelen. Hier is het wel zaak om de motor goed winterklaar te maken. Er mag geen water in het systeem blijven staan.

  • Sluit de afsluiter van de waterinlaat.
  • Draai de wierfilter open.
  • Laat de motor draaien terwijl je rustig antivries in de wierfilter giet.
  • Zet de motor uit als er antivries achter uit de uitlaat van het koelwatersysteem komt. (Vang dit wel op met een emmertje, antivries is zeer slecht voor het milieu)
  • Zet de afsluiters dicht. Draai de afsluiter van de inlaat een keer open en dicht, zodat er antivries in de kogel/afsluiter komt.

2) De techniek, gas/elektra aan boord:

  • Koppel de eventuele gasflessen aan boord af en sla de flessen thuis op, liefst op een droge plek met ventilatie. Controleer de gasslangen en koppelingen en vervang deze op tijd. (Vervang slangen minimaal om de 3 jaar).
  • Als een accu ontlaadt, verandert de elektrolyt in water, wat dus kan bevriezen. Het is dan ook aan te raden om je accu’s vol geladen te houden. Deze dus af en toe aan de lader zetten is verstandig. Als je de accu’s makkelijk van boord kunt halen, kun je ze op een droge (vorstvrije) plek opslaan. Ook daar af en toe opladen is raadzaam. Controleer ook of de accu’s bijgevuld moeten worden (met gedestilleerd water).
  • Haal, voor zover dat kan, elektrische apparatuur van boord en sla het thuis, op een droge en warme plek, op. Spuit aan boord open verbindingen en contactpunten in met vochtwerende spray tegen corrosie.
  • Besteed aandacht aan draaiende delen, zoals stuurkolom, lieren etc. Zorg dat tandwielen e.d. ingevet zijn.
  • Verwijder water uit de bilge en maak deze schoon. Ook de gasbun goed schoon- en droogmaken.

3) Toilet en drinkwatervoorziening:

  • Gebruik voor alle watersystemen aan boord een NIET GIFTIGE antivries. Gebruik dus NIET de giftige variant die vaak bij auto’s wordt gebruikt. Je vindt de goede soort bij de watersportwinkel.
  • Je toilet enkel droogpompen is niet voldoende. Er kan water blijven staan in bochtjes en richeltjes. Koppel de slang van de waterinlaat los (sluit natuurlijk wel de afsluiter) en hang deze in een reservoir van antivries. Pomp deze door het toilet heen en sluit vervolgens de afsluiter naar buiten toe.
  • Laat al het water uit de drinkwatertank lopen. Haal eventueel het laatste restwater er handmatig met een spons uit via het inspectie gat, direct een goed moment om de tank te reinigen. Zorg ervoor dat in de slangen en waterpompen geen water blijft staan.
  • Tap een eventuele boiler goed af. Haal bij een elektrische boiler eerst de stroom eraf.
  • Laat alle afsluiters aan boord vollopen met antivries. Giet antivries in het aanvoerpunt/slang, open en sluit de afsluiter een keer zodat er antivries in de kogel blijft staan.
  • Als je boot op de kant staat, sluit dan de afsluiters (water eruit laten lopen eerst). Er komt kou en vocht binnen via openstaande afsluiters. De afsluiters smeren voor de winter is verstandig tegen corrosie. (Via de huiddoorvoer)

4) Romp en dek:

  • Maak de romp en het dek goed schoon. Vuil kan zich in de winter vastzetten.
  • Het loont om het polyester in de was te zetten voor de winter ter bescherming. Boen de was pas in het voorjaar uit.
  • Werk plekjes bij. Dus waar verf af is behandelen voor de winter.
  • Vet rubbers van luiken, ramen e.d. in.
  • Gebruik een afdekzeil als het mogelijk is. Water kan in kleine hoekjes en scheurtjes blijven staan en kan door bevriezing schade aanbrengen aan je dek.
  • Zet interne luiken en bakskisten open voor ventilatie. Dit helpt schimmel te voorkomen.
  • Check de behandeling van het onderwaterschip: kan dit nog een jaar mee of moet er wat aan gebeuren. Lees meer in het artikel over het gebruik van de juiste antifouling.

5) Tuigage:

  • Haal zeilen en lopend want van het schip en sla het thuis droog op.
  • Smeer eventueel rolsystemen van de rolfok of rolgrootzeil.
  • Controleer de verstaging, zitten er braampjes aan, knikken e.d. Zijn alle borgpennen nog aanwezig en in goede staat?
  • Maak blokken en schijven schoon.

6) De uitrusting/in de boot:

  • Haal kussens van boord, of zet ze rechtop om schimmel tegen te gaan.
  • Maak de boot goed schoon, alle eten en bederfelijke waar eruit. Ook flessen en blikjes, deze kunnen bevriezen.
  • Haal gewoon alles van boord dat te lijden kan hebben van vocht en kou en sla het thuis op.
  • Haal kleding en reddingsvesten van boord. Check de reddingsvesten op onderhoud.
  • Check de brandblussers en laat ze op tijd keuren.
  • Plaats vochtvreters in de verschillende ruimtes.

Veiligheidscampagne ‘Varen doe je Samen!’ (VDJS!) trekt dit jaar weer, tijdens het vaarseizoen het land in. In samenwerking met de betrokken partners wordt er in de zomermaanden zowel vanaf de waterkant als op het water voorlichting over veilig varen gegeven met als doel het veiligheidsbewustzijn onder álle vaarweggebruikers te vergroten. 

De tour van ‘Varen doe je Samen!’ is eerder dit jaar al van start gegaan met onder andere webinars en de Ervaardag Drechtsteden. Tegelijk met de start van de zomervakantie trekt VDJS! verder het land in. Door ambassadeurs, vrijwilligers en stewards, en in nauwe samenwerking met de VDJS-partners, wordt deze zomer voorlichting gegeven en voorlichtingsmateriaal zoals de Vaarbewaarkaart, lokale knooppuntinformatie en de diverse brochures uitgedeeld aan vaarweggebruikers.

Op de kant en op het water

Met het nieuwe initiatief verwacht de organisatie een bredere groep waterrecreanten te bereiken. Tot nu toe vond de fysieke voorlichting vooral plaats via website, social media, beurzen, evenementen en verenigingsavonden. Door fysiek op en aan het water aanwezig te zijn wordt een bredere groep waterrecreanten bereikt, ook de nieuwe watersporters en ‘dagjesmensen’.

De Vaar-weg trainingen Vaarkaart

De vaar-weg trainingen vaarkaart is een handige kaart voor aan boord. 

Met daarop wat eenvoudige regels en tekens die je tijdens het varen tegen kan komen en vaak weer zijn weg gezakt of "hoe zat dat nu ook weer"

Ideaal en handig en wordt verstrekt bij het volgen van een training of cursus.

 

Kijk voor trainingen of cursussen of Webinars bij theorie cursussen

Watersport nieuws

Rijkswaterstaat Noordzee doet onderzoek naar het ruimtegebruik op de Noordzee. Hierbij is doorvaart en medegebruik ruimte in windparken aan de orde. Vanaf 1 mei 2018 zijn drie windparken voor de Nederlandse kust toegankelijk voor schepen met een lengte tot 24 meter. Het gaat om het Offshore Windpark Egmond aan Zee (OWEZ), het Prinses Amalia Windpark (PAWP) en het windpark Luchterduinen (LUD). De windparken zijn toegankelijk onder strikte voorwaarden.

Het Watersportverbond zet zich onder aanvoering van het regioteam Noordzee namens jou in voor de vrije doorvaart, zodat je als zeiler of motorbootvaarder vrij bent om jouw koers te bepalen door de windparken. 

De afgelopen maanden waren voor de watersport over zijn algemeenheid goed. Mensen gingen massaal het water op en genoten volop van alles wat het water te bieden heeft. Een sector trof het helaas niet en dat is de cruisevaart. Veel cruiseschepen kwamen stil te liggen en zijn een toenemend aantal ervan ligt afgemeerd bij scheepsrecycling bedrijven in Turkije om daar ontmanteld te worden.

Wat voor de ene sector een crisis betekent, kan dus voor de andere sector een enorme lift betekenen. Scheepsrecycling is nu booming. Van de cruiseschepen wordt vooral het staal hergebruikt. Andere onderdelen, van bijvoorbeeld het interieur, worden doorverkocht aan hoteleigenaren of lokale ondernemers. Het ontmantelde volume neemt dit jaar naar verwachting met 57 procent toe tot 1,1 miljoen ton.

Huisdieren zijn geweldige reisgenoten en niets is zo opwindend als de geur van de zee en de wind in je haren terwijl je zorgeloos onder een warme zon vaart.

De boot diervriendelijk maken

Net zoals vaak in huis rekening wordt gehouden met het feit dat er een dier woont, moet jouw boot ook veilig en aangenaam zijn voor je huisdier. Je huisdier moet eerst aan de boot wennen. Begin weken voor de geplande reis met het bezoeken van de boot – hetzij in het dok of op de trailer. Maak een rondvaart op de boot terwijl jouw huisdier zorgvuldig is aangelijnd of met een gordel is vastgemaakt. Laat hem rondsnuffelen, ontdekken en wennen aan het water.

Huisdierveiligheid in boten

Varen kan gevaarlijk zijn voor huisdieren. We geven je nog enkele veiligheidstips om in gedachten te houden:

  • Zorg ervoor dat je huisdier een zwemvest draagt aan boord. Mocht het gebeuren dat deze overboord valt, dan blijft deze drijven en is deze te zien door andere watersporters.
  • Houd vistuig buiten het bereik van je huisdier. Het is bekend dat honden en katten hier verstrikt in kunnen raken. Als dat gebeurt, probeer dan niet zelf de haak te verwijderen. Houd de hond of kat kalm en ga dan zo snel mogelijk naar een dierenarts.
  • Houd jouw huisdier altijd in de gaten, zowel op het water als aan de wal.
  • Ook al is varen leuk, vergeet niet om discipline af te dwingen. Jouw hond moet weten dat hij alleen in het water kan gaan als jij dat toestaat.
  • Let op de temperatuur van het dek. Katten en honden kunnen hun voetzolen verbranden.
  • Onthoud dat huisdieren hun houvast kunnen verliezen op een nat dek.
  • Zorg voor voldoende vers water. Katten en honden kunnen meer hijgen als ze opgewonden of nerveus zijn en buiten in de zon lopen ze een nog groter risico op uitdroging.
  • Houd zonnebrandcrème bij de hand (die is verkrijgbaar speciaal voor honden en katten). Huisdieren kunnen verbrand worden door de zon, net als mensen. Overweeg om een ​​lichtgewicht zonwerend jack te kopen voor rassen met zeer kort haar.
  • Ken de tekenen van zeeziekte: desoriëntatie, overmatige speekselvloed en apathie.
  • Houd een visnet bij de hand om huisdieren te redden die overboord zijn gevallen.